zondag 10 oktober 2021

Plastic versus plastic

 


Sind een paar jaar heb ik meer vriesruimte, dus maak ik daar ook graag gebruik van.
Ik vries in mijn inmiddels weer eenpersoons huishouden vaak kleine hoeveelheden in.
Gehakt in éénpersoons porties bv.
Of de andere helft van de prei.
Ik gebruik zelden een hele.
Paprika's snij ik ook eens in de zoveel tijd in blokjes, want een stoplicht is veel goedkoper dan 1 losse.
Ik vroor dat in in plastic zakjes, welliswaar gingen daar dmv klipjes meerdere porties in, maar daar was ik eigenlijk toch niet zo happy mee.
Een zoektocht naar andere materialen leverde in het verleden te grote doosjes voor mijn eenpersoonshuishoudentje, dus bleeft het toch bij zakjes.

Van de week ging ik maar weer eens op speurtocht.
IKEA had een leuk formaat doosjes, maar dan moest je gelijk een heel pakket in allerlei maten kopen.
En ik zocht toch echt kleintjes.
Bol had heel wat in de aanbieding, maar die prijzen waren gewoon niet normaal meer.
Ik ga echt geen 34€ neerleggen voor 4 piepkleine plastic doosjes.
Tot ik bij de HEMA een mooi maatje tegen kwam, geschikt voor diepvries.
Want dat is niet alle plastic blijkbaar.
5 doosjes voor €2,50.
Gelijk maar een voorraadje aangelegd, want ze zijn ook handig in de koelkast voor de aangebroken saks en kruidenboter of zo.

Bij het zoeken heb ik ook gekeken naar de maten.
Want je wilt toch zo min mogelijk loze ruimte in je vriezer.
Er passen er twee op elkaar in mijn lage lades.
En rechthoekig neemt minder loze ruimte in beslag dan rond.

En ja het is nog steeds plastic, maar ik heb eerlijk gezegd geen alternatief daarvoor kunnen vinden.
En deze gaan jaren mee in tegenstelling tot de zakjes.

2 opmerkingen:

  1. Nu op vakantie heb ik er ook een paar mee.
    Één met een blokje margarine en één met yoghonaise.
    Ze zijn goed dichtgebleven in m'n tas.

    Inmiddels zijn de eerste bakjes ook goed uit de vaatwasser gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uiteindelijk heb ik er toch ook nog drie andere maten bij gekocht.
    In de grootste maat past precies een stuk kaas uit de aanbieding.
    Of de voorraad diepvries blauwe bessen.
    In een maatje kleiner de doperwten waarvan de zak eeuwig scheurt als je hem open maakt.
    Etc.

    De kleinste maat is niet meer verkrijgbaar, dus ik ben blij dat ik daar nog net op tijd bij ben.

    BeantwoordenVerwijderen